به گزارش پیام خانواده یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، در برنامه «ثریا» شبکه یک، با تسلیت جان باختن تعدادی از هموطنان در حادثه ساختمان متروپل آبادان، اظهار کرد: متأسفانه وامدار یک نظام آموزشی تقلیدی بودیم و تحول در آن و اجرای سند تحول آموزش و پرورش به دلیل رسوخ برخی افکار، محقق نشده است.
وی با بیان اینکه پیشرفتهایی که در حوزههای مختلف داریم، پایه آن در مدرسه ریخته شده است، گفت: نظام آموزش و پذیرش کنکور مجزاست و ما دیگر کنکور را در مدارس اجرا نمیکنیم. به استانها هم اعلام کردیم مدارس حوزه کنکور نباشند؛ البته اگر امسال تقسیمبندی شده باشد، انجام میدهیم اما از سال آینده قطعاً تفکیک میکنیم؛ در کمیسیون معین شورای عالی انقلاب فرهنگی هم این موضوع مطرح شد.
* 80 درصد رتبههای زیر 3 هزار در تمام گروههای آزمایشی، به مدارس سمپاد و غیرانتفاعی تعلق دارد
نوری با تأکید بر اینکه باید دانشآموزان را چند ساحتی برای شکوفایی تمدن نوین اسلامی تربیت کنیم، افزود: باید محتوای مناسب ارائه دهیم؛ یک جزء برنامه درسی، محتوای درسی و یک جزء آن، کتاب درسی است. مورد دیگر روشهای مناسب است که باید پیشبینی کرد. آیا باید از روشهای منسوخ یا از روشهای بهروز استفاده کرد؟ و نکته دیگر ارزشیابی است که نباید فقط دانشآموز را به سمت کنکور ببرد.
وی ادامه داد: یک سری مدارس خاص دولتی داریم که بخش زیادی از قبولی کنکور و المپیادها از آنجاست مثل استعدادهای درخشان یا میتوان به مدرسه البرز اشاره کرد؛ البته تعداد این مدارس نسبت به تعداد مدارس کشور کم است. 80 درصد رتبههای زیر 3 هزار در تمام گروههای آزمایشی، به مدارس سمپاد و غیرانتفاعی تعلق دارد.
* در رقابتی ناجوانمردانه، تعدادی از داوطلبان پشت کنکور میمانند
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به دانشآموزانی که پشت کنکور میمانند، گفت: در رقابتی ناجوانمردانه، تعدادی از داوطلبان پشت کنکور میمانند که اثرات آن زیاد است و برخی از این اثرات، جبرانناپذیر است و جامعه باید به سلامت روانی بچهها خیلی فکر کند.
وی افزود: در کرونا به سلامت جسمانی دانشآموزان توجه کردیم اما به سلامت روحی آنها توجه نکردیم به همین دلیل وقتی آمدیم، موضوع بازگشایی مدارس را مطرح کردیم.
* محتوای غیرمفید کتاب درسی از مهر امسال حذف میشود
نوری درباره حذف مطالب غیرکاربردی و غیرمفید از کتب درسی، افزود: اگر امسال رهبر معظم انقلاب اعلام کردند که محتوای غیرکاربردی را حذف کنیم و ما فقط به جلسات بپردازیم، سال آینده، این موضوع را فراموش میکنیم؛ به همین دلیل به سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفتیم در مهر 1401 باید اجرا شود و در این راستا از آموزش ترکیبی استفاده میکنیم و از محیط مجازی جهت آموزشها استفاده خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه اولین موضع ما این بود که آموزش را از پذیرش جدا کنیم، گفت: آقای عاملی در جلسه تخصصی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت که «کنکور کار ملی است و کمک کنید» گفتم که «اما به ما ربطی ندارد». ما به این موضوع دوخته شدیم. اول باید جدا کنیم؛ نظام تربیتی ما نباید برای اینکه فرد به دانشگاه برود، دانشآموز تربیت کند بلکه باید برای اینکه عنصر مؤثر در اجتماع باشد، او را تربیت کند؛ اما کنکور هدف شده و همه چیز در این راستا شده است.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: به شورای عالی آموزش و پرورش و سازمان پژوهش اعلام کردیم که بررسی کنند که علم نافع کدام است و چگونه انجام دهند. با توجه به اینکه کتابهای سال تحصیلی جدید چاپ شده است، قرار است تغییرات را کارگروه مشخص کند و حذفیات و جایگزین آن به مهارتهای مفید را به مدارس اعلام کنیم.
* شاهد افت تحصیلی 63 درصدی دانشآموزان هستیم
نوری با اشاره به وضعیت آموزش دانشآموزان گفت: دو سال تحصیلی در کرونا گذشت و موجب شد که شاهد 63 درصد افت تحصیلی باشیم.
وی افزود: به دلیل شرایط اقلیمی، شاهد مهاجرت در اطراف شهرهای بزرگ و ورود به تهران بودیم؛ یک زمانی تهران پایینترین سرانه آموزشی و بیشترین فضای آموزشی فرسوده را داشت که با حمایت خیرین یک مقداری بهتر شد؛ اما هنوز تراکم دانشآموز در اطراف تهران و کرج بالاست؛ تراکم باید 26 دانشآموز در یک کلاس باشد که اکنون بالاست.
* امسال 400 هزار دانشآموز به جمعیت دانشآموزی اضافه میشود
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال 400 هزار دانشآموز به جمعیت دانشآموزی اضافه میشود، ادامه داد: به دلیل کمبود نیروی انسانی، امسال قرار است دانشجومعلمان سال چهارم در تابستان آموزشهایشان را بگذرانند و از مهر به مدارس برای تدریس وارد شوند.
وی افزود: در حال حاضر در برخی مناطق مثل اصفهان، فارس، اسلامشهر و پاکدشت به دلیل کاهش منابع زیرزمینی شاهد فرو نشست زمین بودیم و برخی مدارس به همین دلیل غیراستفاده شدند که باعث بالا رفتن تراکم دانشآموزی شد.
* فرزندان مدیران آموزش و پرورش از مهر 1401 به مدرسه دولتی میروند
نوری درباره وضعیت مدارس غیردولتی اظهار کرد: در رابطه با ایجاد مدارس خصوصی، سیاست کلی اصل 44 آموزش و پرورش را مستثنی کرده بود اما ما چیزی حدود 13 درصد هستیم که رشد نسبت به دنیا زیاد است؛ در این راستا دنیا مدارس وابسته را ایجاد کرده است و دانشگاهها، مؤسسات خیریه و رجال، به صورت غیرانتفاعی ورود کنند. البته یک نکته درباره مدارس غیردولتی بگویم که از جمله آسیبهای برخی از این مدارس، کنکوری کار کردن است که پلی را ایجاد کردند تا نتوانیم از کنکور جدا شویم.
وی در واکنش به درخواست مجری و کارشناس برنامه مبنی بر اینکه «از مهر 1401 فرزندان معاونان و مدیران آموزش و پرورش از بین تحصیل فرزندان در مدارس غیردولتی و مسؤولیت در آموزش و پرورش یکی را انتخاب کنند»، گفت: بله درخواست خوبی است و ابلاغ میکنم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت هویت فردی و ملی، گفت: بچهها باید هم به خودشان و هم کشورشان افتخار کنند و اگر این اتفاق بیفتد، فرد مستحکم میشود؛ باید در آموزش و پرورش به این سمت برویم و همه کمک کنند.
وی ادامه داد: در راهکار 5ـ5 سند تحول آموزش و پرورش تأکید شده است که 10 تا 20 درصد ساعات آموزش به فعالیتهای خارج از مدرسه پرداخته شود و سفرهای هدفمند و میدانی در این راستا مطرح است که برای دانشآموزان اعجابآمیز است.